Broadcast Codecler ve Formatlar
HD televizyon yayıncılığında NLE kurguların ve HD Camcorderların genel olarak kullandığı codecler ve formatlar hakkında yüzeysel olarak bilgi vermeye çalışacağım.
DNxHD/Avid
Avid tarafından produksiyon amaçlı geliştirilen ve açık kaynak kodlu bir codec. MXF yada Quicktime zarflı bir dosya oluşturulabiliyor. I-Frame Only Sıkıştırma altyapısını kullanıyor, Apple’ın ProRes formatına iyi bir alternatif. Aşağıdaki tabloda; DNxHD’nin Bit derinliği, Örnekleme ve Bant genişliğini inceleyebilirsiniz.
ProRes/Apple
Apple tarafından geliştirmiş prodüksiyon bir codec, I-Frame only alt yapısında bir sıkıştırma sunuyor. Quicktime zarfında bir dosya oluşturuyor, Avid’in DNxHD formatına alternatif olarak kullanabiliyoruz. Aşağıdaki Tabloda; Bit derinliği örnekleme ve bant genişiliği açısında inceleyebilirsiniz.
XAVC/Sony
Sony Tarafından geliştirilen bir codec, H.264 level 5.2 (Güncel En yüksek seviye) destekli. Hem I-Frame hemde GOP alt yapısını kullanabiliyor. Sony’nin özellikle 4K çözünürlükler ve yuksek kare hızında çekimler için tercih ettiği bir codec. MPEG4 SStP gibi Mastering seviseyinin altında MPEG2 nin üstünde gördüğü bir codec. Sony’nin genel olarak camcorder’larında kullandığı MXF Op1A zarfalama tekniğini kullanıyor. Profesyonel seviyeler için maksimum 4K çözünürlük ve Mp4 zarfını kullanan XAVC-S’de mevcut. XAVC 8,10 ya da 12 Bit derinliğinde 4:2:2 ya da 4:4:4 renk örneklemesi ile çalışabiliyor. Aşağıdaki Tabloda; daha detaylı inceleyebilirsiniz.
AVC-Intra / Panasonic
Panasonic tarafından geliştirilen ve P2 kameralarında standart olarak kullanılan bir codec, MXF Op-Atom Zarfını kullanıyor. AVC/H.264 tabanlı ve Intra-Frame sıkıştırma altyapısını kullanıyor. AVC Intra 50,100 ve 200 olarak sınıflara sahiptir. Bu üç sınıfta 10 bit renk derinliğine sahip AVC Intra 50 4:2:0 örnekleme, AVC 100 ve 200 4:2:2 örnekleme kullanıyor. Ayrıca AVC-Intra 444 ile 4:4:4 örneklemeye ulaşabiliyor. Sıkıştırma I-Frame Only tabanlı olduğu için prodüksiyona uygun ve GOP tabanlı formatlara göre jenerasyon kayıplarından daha az etkileniyor. Aşağıdaki Tabloda; detayları inceleyebilirsiniz
XDCAM/Sony
Sony tarafından geliştirilen bir codec SD standartlarında kullanılmaya başlandı. HD olarak XDCAM HD olarak bilgiler paylaşacağım. Daha önceki bir yazımda XDCAM ve P2 karşılaştırması yapmıştım burada yüzeysel olarak değineceğim Mpeg-2 Tabanlı ve Long-GOP sıkıtştırma altyapısını kullanıyor MXF-Op-1a zarfında bir dosya yapısı oluşturuyor.
XDCAM EX /Sony
Sony’nin SxS medyalı camcorder’larında kullandığı bir format 4:2:0 örnekleme 8 bit renk derinliği ve 1920x1080 formatında kayıt yapabilen bir codec. Mpeg-2 Long Gop Sıkıştırma yapısını kullanıyor. Aşağıdaki Tabloda; bant genişliğini çözünürlüklere göre inceleyebilirsiniz.
AVCHD / Sony ve Panasonic
Consumer Camcorderlar için geliştirildi. AVC/H.264 üzerine kururlu bir codec, Renk Örneklemesi 4:2:0 renk derinliği 8 bit. H.264’ün Main ve High profillerini destekliyor, Sony AVCCAM ve NXCAM serilerinde Panasonic ise AVCHD Pro serilerinde bu codec altyapısını kullanıyor. Aşağıdaki Şekillerde Sony ve Panosonic’in hangi profilde hangi bant genişliğini kullandığını görebilirsiniz.
Sony Camcorderlar:
Panasonic Camcorderlar:
HDCAM / Sony
Sony tarafından geliştirilen kaset tabanlı kayıt formatı. 1440x1080 çözünürlüğe sahip fakat 1920x1080’e upscale edilebiliyor. Panasonic’in DVCPRO HD Formatının rakibi.
Profil | Çözünürlük | Bit Derinliği | Örnekleme | Bant Genişliği |
---|---|---|---|---|
HDCAM | 1440 x 1080 | 8 | 3:1:1 | 144 Mb/s |
DVCPRO HD / Panasonic
DV temelli kaset tabanlı bir format DVC PRO (25 ve 50Mb/s)‘un geliştirilmiş ve 100 Mb/s’ye çıkarılmış halidir. Gerçek anlamda Full HD çözünürlüğü desteklemiyor. Sony’in HDCAM Formatının rakibi.
Profil | Çözünürlük | Bit Derinliği | Örnekleme | Bant Genişliği |
---|---|---|---|---|
DVCPRO HD | 1440 x 1080 | 8 | 3:1:1 | 100 Mb/s |
HDCAM-SR / Sony
Birçok Televizyon kanalında kaset tabanlı HD mastering olarak kabul görmüş bir formattır. Mpeg-4 Part 2 temeline dayanmaktadır.
Blu-Ray
2006’da ilk çıkan versiyonları MPEG’ kullanıyordu. Şuanda AVC/H.264 ve VC-1 kullanılmakta
VC-1 /Microsoft
2006’da SMPTE 421M standardı olarak kabul edildi. AVC/H.264 formatının karşılığı olarak görülmekte. Blu-Ray ve HD-DVD için kabul edilmiş standart. Xbox360, Playstation3, WMV3, WMV 9 Advanced Profile (WVC1), WMVA, ve Silverlight teknolojilerinde kullanılmakta.
VC-2 / Dirac / BBC
BBC tarafından geliştirildi. Royalty free bir codec. Mpeg-2’den iki katı kadar etkin, MPEG-4 AVC/H.264’ün karşılığı. I-Frame Sıkıştırma altyapısını kullanan versyionu VC-2 standardı olarak kabul edildi. Son olarak Beijing 2008 Olimpiyatlar’ında BBC tarafından kullanıldı.
VC-3
Avid DNxHD Codec’i SMPTE tarafından VC-3 Standardı olarak kabul edildi.
H.265/HEVC
Bir önceki yazımda detaylı olarak bahsettiğim H.265 en güncel codec. 4K yayıncılığın gelişimiyle paralel olarak kullanımı artış göstermektedir. Aşağıdaki şekilde H.265/HEVC’nin diğer codeclerle kıyaslamasını görebilirsiniz.
Bu yazımda Broadcast Codecler ve formatlar hakkında sizleri elimden geldiği kadarıyla bilgilendirmeye çalıştım umarım bunu başarabilmişimdir. Bir sonraki yazımda görüşmek dileğiyle.