İçerikler

Broadcast Codecler ve Formatlar

HD televizyon yayıncılığında NLE kurguların ve HD Camcorderların genel olarak kullandığı codecler ve formatlar hakkında yüzeysel olarak bilgi vermeye çalışacağım.

DNxHD/Avid

Avid tarafından produksiyon amaçlı geliştirilen ve açık kaynak kodlu bir codec. MXF yada Quicktime zarflı bir dosya oluşturulabiliyor. I-Frame Only Sıkıştırma altyapısını kullanıyor, Apple’ın ProRes formatına iyi bir alternatif. Aşağıdaki tabloda; DNxHD’nin Bit derinliği, Örnekleme ve Bant genişliğini inceleyebilirsiniz.

/broadcastcodecs/dnxhd.jpg

ProRes/Apple

Apple tarafından geliştirmiş prodüksiyon bir codec, I-Frame only alt yapısında bir sıkıştırma sunuyor. Quicktime zarfında bir dosya oluşturuyor, Avid’in DNxHD formatına alternatif olarak kullanabiliyoruz. Aşağıdaki Tabloda; Bit derinliği örnekleme ve bant genişiliği açısında inceleyebilirsiniz.

/broadcastcodecs/prores.jpg

XAVC/Sony

Sony Tarafından geliştirilen bir codec, H.264 level 5.2 (Güncel En yüksek seviye) destekli. Hem I-Frame hemde GOP alt yapısını kullanabiliyor. Sony’nin özellikle 4K çözünürlükler ve yuksek kare hızında çekimler için tercih ettiği bir codec. MPEG4 SStP gibi Mastering seviseyinin altında MPEG2 nin üstünde gördüğü bir codec. Sony’nin genel olarak camcorder’larında kullandığı MXF Op1A zarfalama tekniğini kullanıyor. Profesyonel seviyeler için maksimum 4K çözünürlük ve Mp4 zarfını kullanan XAVC-S’de mevcut. XAVC 8,10 ya da 12 Bit derinliğinde 4:2:2 ya da 4:4:4 renk örneklemesi ile çalışabiliyor. Aşağıdaki Tabloda; daha detaylı inceleyebilirsiniz.

/broadcastcodecs/xavc.jpg

AVC-Intra / Panasonic

Panasonic tarafından geliştirilen ve P2 kameralarında standart olarak kullanılan bir codec, MXF Op-Atom Zarfını kullanıyor. AVC/H.264 tabanlı ve Intra-Frame sıkıştırma altyapısını kullanıyor. AVC Intra 50,100 ve 200 olarak sınıflara sahiptir. Bu üç sınıfta 10 bit renk derinliğine sahip AVC Intra 50 4:2:0 örnekleme, AVC 100 ve 200 4:2:2 örnekleme kullanıyor. Ayrıca AVC-Intra 444 ile 4:4:4 örneklemeye ulaşabiliyor. Sıkıştırma I-Frame Only tabanlı olduğu için prodüksiyona uygun ve GOP tabanlı formatlara göre jenerasyon kayıplarından daha az etkileniyor. Aşağıdaki Tabloda; detayları inceleyebilirsiniz

/broadcastcodecs/avcint.jpg

XDCAM/Sony

Sony tarafından geliştirilen bir codec SD standartlarında kullanılmaya başlandı. HD olarak XDCAM HD olarak bilgiler paylaşacağım. Daha önceki bir yazımda XDCAM ve P2 karşılaştırması yapmıştım burada yüzeysel olarak değineceğim Mpeg-2 Tabanlı ve Long-GOP sıkıtştırma altyapısını kullanıyor MXF-Op-1a zarfında bir dosya yapısı oluşturuyor.

/broadcastcodecs/xdcam.jpg

XDCAM EX /Sony

Sony’nin SxS medyalı camcorder’larında kullandığı bir format 4:2:0 örnekleme 8 bit renk derinliği ve 1920x1080 formatında kayıt yapabilen bir codec. Mpeg-2 Long Gop Sıkıştırma yapısını kullanıyor. Aşağıdaki Tabloda; bant genişliğini çözünürlüklere göre inceleyebilirsiniz.

/broadcastcodecs/xdcamex.jpg

AVCHD / Sony ve Panasonic

Consumer Camcorderlar için geliştirildi. AVC/H.264 üzerine kururlu bir codec, Renk Örneklemesi 4:2:0 renk derinliği 8 bit. H.264’ün Main ve High profillerini destekliyor, Sony AVCCAM ve NXCAM serilerinde Panasonic ise AVCHD Pro serilerinde bu codec altyapısını kullanıyor. Aşağıdaki Şekillerde Sony ve Panosonic’in hangi profilde hangi bant genişliğini kullandığını görebilirsiniz.

Sony Camcorderlar:

/broadcastcodecs/avcsony.jpg

Panasonic Camcorderlar:

/broadcastcodecs/avcpan.jpg

HDCAM / Sony

Sony tarafından geliştirilen kaset tabanlı kayıt formatı. 1440x1080 çözünürlüğe sahip fakat 1920x1080’e upscale edilebiliyor. Panasonic’in DVCPRO HD Formatının rakibi.

Profil Çözünürlük Bit Derinliği Örnekleme Bant Genişliği
HDCAM 1440 x 1080 8 3:1:1 144 Mb/s

DVCPRO HD / Panasonic

DV temelli kaset tabanlı bir format DVC PRO (25 ve 50Mb/s)‘un geliştirilmiş ve 100 Mb/s’ye çıkarılmış halidir. Gerçek anlamda Full HD çözünürlüğü desteklemiyor. Sony’in HDCAM Formatının rakibi.

Profil Çözünürlük Bit Derinliği Örnekleme Bant Genişliği
DVCPRO HD 1440 x 1080 8 3:1:1 100 Mb/s

HDCAM-SR / Sony

Birçok Televizyon kanalında kaset tabanlı HD mastering olarak kabul görmüş bir formattır. Mpeg-4 Part 2 temeline dayanmaktadır.

/broadcastcodecs/hdcamsr.jpg

Blu-Ray

2006’da ilk çıkan versiyonları MPEG’ kullanıyordu. Şuanda AVC/H.264 ve VC-1 kullanılmakta

VC-1 /Microsoft

2006’da SMPTE 421M standardı olarak kabul edildi. AVC/H.264 formatının karşılığı olarak görülmekte. Blu-Ray ve HD-DVD için kabul edilmiş standart. Xbox360, Playstation3, WMV3, WMV 9 Advanced Profile (WVC1), WMVA, ve Silverlight teknolojilerinde kullanılmakta.

/broadcastcodecs/vc1.jpg

VC-2 / Dirac / BBC

BBC tarafından geliştirildi. Royalty free bir codec. Mpeg-2’den iki katı kadar etkin, MPEG-4 AVC/H.264’ün karşılığı. I-Frame Sıkıştırma altyapısını kullanan versyionu VC-2 standardı olarak kabul edildi. Son olarak Beijing 2008 Olimpiyatlar’ında BBC tarafından kullanıldı.

VC-3

Avid DNxHD Codec’i SMPTE tarafından VC-3 Standardı olarak kabul edildi.

H.265/HEVC

Bir önceki yazımda detaylı olarak bahsettiğim H.265 en güncel codec. 4K yayıncılığın gelişimiyle paralel olarak kullanımı artış göstermektedir. Aşağıdaki şekilde H.265/HEVC’nin diğer codeclerle kıyaslamasını görebilirsiniz.

/broadcastcodecs/image2.jpg

Bu yazımda Broadcast Codecler ve formatlar hakkında sizleri elimden geldiği kadarıyla bilgilendirmeye çalıştım umarım bunu başarabilmişimdir. Bir sonraki yazımda görüşmek dileğiyle.